Rabu, 2 September 2009

PEDULIK APA AKU!!!

Budaya Melambangkan Bangsa.
Bangsa Melayu sememangnya kaya dengan adat dan budaya. Salah satu budayanya ialah membuka kasut apabila masuk ke dalam rumah. Sehinggakan ada cerita lawak dimana seorang Pak Cik yang datang dari kampung membuka selipernya apabila naik bas... bila sampai ditempat yang dituju... turun saja dari bas, jenuh dia cari selipernya tadi... dah tak ada!!!

Budaya membuka kasut banyak dipraktikan di sekolah, pejabat dan juga di setengah-setengah kedai. Kalau kat sekolah biasanya nak masuk pusat sumber, makmal komputer, pejabat dan setengahnya masuk tandas pun kena buka kasut (masuk tandas dengan seliper/trompah). Budaya ini memang bagus bila kena caranya... tapi biasalah bila dah buka kasut ..harum "semerbak" satu makmal. (bau stokin).

Masalahnya timbul, bila masa nak pakai kasut balik. Murid tahun satu dan dua ni selalu je tersalah sarung kasut. Tadi pakai kasut lain tiba tiba dia sarung kasut lain... maklum je lah dari jenama yang sama. Sebelah saiz 4 sebelah lagi saiz 5...


Kalau diperhatikan tidak ada apa yang pelik! Pakaian seragam sekolah rendah.. baju putih, kain atau seluar biru tua, stokin dan kasut semestinya putih.

Cuba perhatikan diantara tiga pasang kasut yang tersusun diluar Makmal Komputer ni....

Mak aiii!! penuh muka kasut dengan nama dan alamat kelas. Apa sal lak budak ni...
Bila ditanya kepada murid ni.. Selamba je dia cakap..." Mak kata takut nanti kasut hilang... kalau tulis camni tentu tak de orang amik"... Hehehe
P/S: Ini yang dikatakan ibubapa yang perihatin.. lantak apa orang nak kata, pedulik apa aku!

2 ulasan:

krskintaselatan berkata...

bagus lak tu, tapi kalau kat asrama, barang hilang lg banyak...sedih, camna nak atasinya tu....

tyco berkata...

Alo geng..kalu kasut dah jadi camtu bukan le prihatin namanya tapi penconteng...